VerbijsterendAdvies.nl
Persoonlijk maatwerk in verzekeringen en financiŽle diensten van De PensioenMakelaar & De HypothekenMakelaar

Rechtsbijstandverzekeraars draaien nog overuren

 

Terwijl veel bedrijven krimpen en saneren, is het topdrukte bij de rechtsbijstandverzekeraars. Maar die drukte leidt hier niet tot betere resultaten wel tot hogere kosten.

 

DAS stuurde onlangs een optimistisch getoonzet persbericht de wereld in. Waar het elders in de economie kommer en kwel is, groeit DAS vrolijk door en beleeft de afdeling rechtsbijstand zelfs een piek in de activiteiten, zo luidde de strekking van het bericht. In de eerste helft van dit jaar zijn er bij dit onderdeel 170 nieuwe medewerkers aangenomen op een totaal van 1.200 werknemers. Vooral de door de crisis uitgelokte stroom zaken op het gebied van ontslag- en arbeidsrecht is verantwoordelijk voor de drukte.

 

Piek in arbeidsrechtszaken

‘Bij ons hoeven er geen mensen uit’, zegt directielid Peter van Diest. ‘Wij behandelen in de eerste helft van 2012 duizenden zaken meer. Daar komt bij dat mensen in de crisis nog meer gebrand zijn om hun recht te halen.’

 

Het tegendraadse geluid van DAS valt ook elders in de sector van rechtsbijstandverzekeraars te beluisteren. Volgens Hans Bartels, directiesecretaris bij Arag, stamt de piek in arbeidsrechtszaken al uit 2009. ‘In dat jaar werden er 60% meer arbeidzaken gemeld. Inmiddels ligt dat wat lager, maar nog altijd zo’n 50% boven het niveau van voor de crisis.’

 

Hogere schadelast bij verzekeraars

Het lijkt een variant op het gezegde ‘de een zijn dood, de ander zijn brood’. Maar zo simpel ligt het niet. ‘Het is een onjuist beeld dat DAS garen spint bij de crisis’, zegt Van Diest. Het beeld behoeft op zijn minst nuancering. ‘Wij behandelen meer zaken van bestaande verzekerden. Dat leidt tot meer kosten zonder dat er meer premie tegenover staat en dat zet het resultaat onder druk.’

 

‘De huidige situatie is gunstig voor de werkgelegenheid van juristen. Maar een hoger aantal claims leidt tot een hogere schadelast bij de verzekeraars’, zegt Paul Rotteveel, woordvoerder bij SRK, een grote uitvoerder van rechtsbijstandverzekeringen voor verzekeraars en banken.

 

Boost in prepaidproducten

Tegelijk geldt dat de rechtsbijstandverzekeraars al jaren ook juridische diensten verlenen aan bedrijven en particulieren die geen verzekering hebben. DAS heeft daarbij ingezet op de zogenoemde prepaidproducten, juridische diensten waarbij de prijs van tevoren vaststaat. ‘Juist dit soort diensten krijgt door de crisis een boost’, zegt Van Diest. DAS verwacht daarom dat de omzet en de winst dit jaar op het niveau van vorig jaar zullen uitkomen.

 

Bron: FD 20082012 / DAS / SRK / ARAG

VerbijsterendAdvies.nl



Laatste update: 20/08/2012 15:24.02